تفکری دوباره برای گردشگری با رویش اندیشه‌های نو در ایران

متولیان صنعت گردشگری کشور ما با رویش اندیشه‌های نو در ایران و با بازنگری برنامه‌های از پیش تدوین‌شده بالادستی و پیش‌بینی سناریوهای منعطف‌تر، از فرصت بهبود این صنعت در جهان پساکرونا برای جهش گردشگری ایران بهره می‌برند.

صنعت گردشگری در دنیا پس از سه سال رکود ناشی از شیوع بیماری نوپدید کرونا که آن را یکجانشین کرد! خیزشی قابل‌ تأمل داشته و در سال جاری پس از واکسیناسیون گسترده جهانی علیه کرونا و افزایش اعتماد نسبی گردشگران به تمهیدات بهداشت جهانی برای غلبه بر این بیماری، روند بهبود پرقدرت این صنعت را علی‌رغم سایر چالش‌های اقتصادی و سیاسی موجود در جهان نظیر تورم جهانی، بحران اکراین و بهای بالای انرژی ناشی از آن، خروج سرمایه‌های انسانی و مالی از این صنعت و... شاهد بوده است، به طوری که طبق آمار اعلامی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با 250 میلیون گردشگر بین‌المللی در پنج ماهه نخست سال 2022 میلادی بی‌شک جهشی 46درصد در مدت مشابه و قبل از همه‌گیری کرونا یعنی سال 2019 رخ‌ داده است و اما در این رقابت جذب گردشگر با روند پیش روی که خبر از افزایش تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی از 50 تا 70 درصدی از سال 2019 خواهد بود، قاره‌های اروپا و آمریکا به‌ویژه کشورهای فرانسه و ایتالیا و آمریکا گوی سبقت را از سایر رقیبان آسیایی، آفریقایی و نیز اقیانوسیه و خاورمیانه خود ربوده‌اند؛ هرچند کشوری مانند قطر شانس خود را در این مسابقه با فرصت طلایی جذب گردشگران رویداد مسابقات جهانی فوتبال 2022 نسبت به سایر رقیبان منطقه‌ای بالاتر می‌داند.

در این راستا امسال سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با شعار «تفکری دوباره برای گردشگری» (Rethinking Tourism) چهل و دومین نشست روز جهانی گردشگری را در تاریخ 5 مهرماه (برابر با 27 سپتامبر 2022) در شهر بالی اندونزی با این رویکرد برگزار می‌کند که در جهان پساکرونا به‌ هر روی در تفکری دوباره برای گردشگری باید این صنعت را پایدارتر، فراگیرتر و انعطاف‌پذیرتر در قبال مردم و سیاره زمین در نظر داشت؛ به‌ عبارتی‌ دیگر بسیاری از مقاصد گردشگری و کسب‌وکارها باید با چالش‌های اقتصادی، تغییرات شرایط اقلیمی، بحران‌های ناخواسته طبیعی، اجتماعی، سیاسی و...، فنّاوری‌های جدید به‌ویژه در صنایع نرم و رسانه‌های اجتماعی سازگارتر شوند.

بی‌شک متولیان صنعت گردشگری کشور ما نیز به دلایل فوق باید با رویش اندیشه‌های نو در ایران و با بازنگری برنامه‌های از پیش تدوین‌شده بالادستی و پیش‌بینی سناریوهای منعطف‌تر از این فرصت برای جهش گردشگری ایران بهره برده و با دعوت دوباره از سرمایه‌های انسانی خارج‌شده از این صنعت و توانمندسازی آن‌ها و نیروهای موجود افق روشنی را برای فعالان و علاقه‌مندان این عرصه رقم بزنند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010613104541

برچسب‌ها